פסי צבירה

המדריך השלם לפסי צבירה

תאורה לפסי צבירה הפכה בשנים האחרונות להיות אלמנט טרנדי ועיצובי לא רק להארת גלריות אומנות, מוזיאונים וחנויות, אלא גם כאמצעי תאורה לבתים פרטיים – לתאורה לסלון, לאי במטבח ולמסדרונות בבית. במדריך הבא נסקור את היתרונות של פסי צבירה על פני אפשרויות אחרות ונסביר איך לבחור פסי צבירה וגופי תאורה שמתאימים לדרישות שלכם.

מערכת מגנטית פסי צבירה

מה זה פסי צבירה?

פסי צבירה הם מסילות אלומיניום שמותקנים על התקרה ועל גביהם ניתן להתקין גופי תאורה כמו למשל ספוטים במיקומים שונים לאורך המסילה. דבר זה נותן גמישות מירבית בשינוי מיקום הגופים על גבי המסילה, בהוספת גופים נוספים או בהורדתם. כל גופי התאורה מתחברים בנוחות ובקלות אל פס הצבירה וניזונים מקו מתח משותף שנמצא בתוך המסילה. נניח לדוגמה שיש לנו חנות נעליים ואנחנו רוצים כל כמה מטר לשים גוף על המסילה שיאיר את חלון הראווה, ולאחר כמה חודשים אנחנו מקימים אזור חדש בחנות, כל מה שצריך לעשות במקרה כזה הוא להוסיף ספוט חדש ולהרכיב אותו לפס הצבירה. 

בנוסף לכך, אפשר גם לכוון את אחד הספוטים שכבר קיימים אל האזור החדש באמצעות ההברגה שנמצאת עליו. גופי התאורה העיקריים שנמצאים על פס צבירה הם ספוטים שהיעוד שלהם הוא תאורת הדגשה – כלומר להגיש חפצים מסויימים כמו תמונות בגלריה, חלונות ראווה, מדף ספרייה בבית, אי במטבח ועוד…

רכישת פסי צבירה

את פסי הצבירה אפשר לרכוש לפי מטר בצבע שחור או לבן שמתאים לגופי התאורה שאתם מתכננים לרכוש. 

פס צבירה חד פאזי הוא הנפוץ ביותר וגם הפשוט ביותר להתקנה. אנחנו מחברים לגופי התאורה פאזה אחת ומה שזה אומר בפועל שניתן לשלוט רק בכל הגופים בבת אחת – כשמדליקים את המתג כל גופי התאורה נדלקים וכשמכבים כל גופי התאורה נכבים. לא ניתן לשלוט על חלק מהספוטים שנמצאים על המסילה אלא כולם מחוברים לאותו קו. היתרונות כאן הם התקנה ותפעול פשוטים יחסית.

בפס צבירה תלת פאזי אנחנו מחברים שלוש פאזות ובצורה זאת אפשר לשלוט בחלק מגופי התאורה שנמצאים על הקו, זה תלוי בכיוון ההתקנה של הגוף וכך אפשר ליצור הפרדה בשליטה בין הגופים השונים.

שימושים שונים לתאורת פסי צבירה

אפשר להשתמש בפסי צבירה למגוון של שימושים בהתאם לפונקציונאלית שאנחנו צריכים.

השימוש הקלאסי של פסי צבירה הוא להדגיש/להבליט חפצים מסוימים. הארה של מוצרים בחלונות ראווה, רהיטים מסוימים בבית, תמונות במוזיאון וכו’. הגמישות של פסי הצבירה והאפשרות לשים מספר גדול של ספוטים הופך אותם לפתרון מושלם לתאורת חנויות וגלריות. במרה הזה החשיבות היא במיקוד ולכן נבחר את ההספק וזווית ההארה בהתאם.

שימוש נפוץ מאוד של של פסי צבירה הוא לשמש כתאורת עבודה כמו למשל מעל אי במטבח. באזור זה נרצה תאורה בוהקת וממוקדת עם גוון אור קר – 4000K שתשמש לבישול ולחיתוך. נוכל לשנות את מיקום הספוטים למקד אותם למקומות הנחוצים ביותר. 

למרות ששימוש זה קצת פחות נפוץ, אפשר בהחלט להשתמש בפסי צבירה להאיר אזורים מסוימים בבית כמו אזור בסלון, במסדרונות/מבואות, בחדר עבודה ואפילו בחדר שינה. חשוב לבחור ספוטים עם זווית הארה רחבה יותר כשצריכים להאיר אזור מסוים בתאורת אווירה. 

רכישת גופי תאורה לפסי צבירה

יש מגוון ענק של גופי תאורה וספוטים שמתאימים לפסי צבירה עם צבעים והספקים שונים.

חשוב להתייחס לכמה מאפיינים כשבוחרים פס  צבירה.

חשוב לבחור צבע ספוט שמשתלב עם צבע הקירות וגם עם הצבע של פס הצבירה. הצבעים הנפוצים ביותר לבחירה הם שחור ולבן.

ספוטים לפסי צבירה מגיעים במגוון הספקים שנעים בין 10 וואט ויכולים להגיע להספק של עד 40 וואט ואף יותר. בגלל שאנחנו מפזרים כמות גופי תאורה על פס הצבירה והתאורה שלו נקודתית, ההספק לגוף אחד לא יהיה גבוה כל כך. להספק גוף התאורה יש בדרך כלל קשר לגודל הפיזי שלו.

הספוט שאנחנו בוחרים צריך להתאים לפס הצבירה שבחרנו – אם פס הצבירה הוא חד פאזי גם גוף התאורה צריך להיות חד פאזי.

אפשר לבחור את גוון האור של הספוט – אור קר, אור חם, אור יום לפי השימוש הנדרש. ניתן גם לרכוש גוף תאורה עם גוון אור משתנה.  

יש ספוטים עם סוגי לד שונים כמו למשל לד מובנה, נורות הברגה מסוגים MR16/GU10, רפלקטורים ועוד.

ספוטים מגיעים עם זוויות הארה שונות שנעות בטווחים של בין 7 מעלות ל-180 מעלות. בעוד שזווית קטנה מרכזת את האו לנקודה אחת, זווית רחבה יכולה להגיע ל-120 מעלות (פנס הצפה). הממוצע נע בין זווית של 15 ל-30 מעלות.

גופי תאורה מתכווננים נותנים גמישות בבחירת זווית האור והמיקום אליו רוצים לכוון. אם רוצים לשנות מיקום פשוט פותחים את ההברגה ומשנים בקלות.

מערכת מגנטית לפסי צבירה

מערכת מגנטית לפסי צבירה כמו קוויק (QUICK) של חברת פיליפס היא הטרנד המודרני ביותר בתחום ונותנת לחבר ולשלוף גופי תאורה בקלות רבה ללא צורך בהתקנה מיוחדת. גופי התאורה פשוט נדבקים למגנט של פס הצבירה שהוא גם אחראי להעברת החשמל. פתרון קל ופשוט שאותו אפשר לראות בפעולה כאן: